Dijital içerik dünyasını oluşturan oyun tasarımcıları, yazılımcılar, dijital sinema ve animasyon film üreticileri ve senaristler, Türkiye’nin teknoloji ve inovasyon üssü Bilişim Vadisi’nde kamp kurdu. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, vadide bulunan Dijital Animasyon ve Oyun Kümelenme Merkezi (DIGIAGE) Oyun Geliştirme Yaz Kampı’nda 51 ülkeden 600 gençle buluştu.
Türkiye’nin teknoloji tabanlı işlerde müthiş bir ivme yakaladığını ifade eden Bakan Varank, “Bu alana gençlerin de ilgi duyması ile beraber yakaladığımız ivme, Türkiye’yi farklı bir boyuta taşıyacak.” dedi. Bakan Varank, dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olmak için katma değerli üretimin şart olduğunu vurgulayarak “İşte oyun geliştirme, yazılım gibi alanlar bu katma değerin en yüksek olduğu alanlar. İnşallah seneye 600 değil 6 bin gencimizi burada ağırlamak isteriz.” diye konuştu.
AMAÇ EKOSİSTEMİ GELİŞTİRMEK
Türk oyun ekosistemini geliştirmek amacıyla kurulan DIGIAGE, düzenlediği kamplarla sektöre insan kaynağı kazandırmayı, kamu ile sektör arasında köprü olmayı ve oyun stüdyolarının gelişimine katkı sunmayı hedefliyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın himayesinde 1 Eylül’de Bilişim Vadisi’nde başlayan DIGIAGE yaz kampı, 11 Eylül’e kadar sürecek. Bu sene Avrupa Birliği kapsamına giren DİGIAGE’e Bosna Hersek, Norveç ve Litvanya’dan 30 kişilik bir ekip katıldı.
UYKUSUZ GECELER
Katılımcıların uykusuz geceler geçirerek gruplar halinde oyun tasarladıkları kampın son konuğu Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank oldu. Kampı ziyaretinde Bakan Varank’a Kocaeli Valisi Seddar Yavuz ile Bilişim Vadisi Genel Müdürü A. Serdar İbrahimcioğlu eşlik etti.
OYUNLARI DENEYİMLEDİ
Farklı ülkelerden öğrencilerin bir araya gelerek oluşturdukları takımlarla sohbet eden Bakan Varank, tasarlanan oyunları denedi. Varank’ın oyun performansı, katılımcılardan alkış aldı. Öğrencilerle özçekim yapan, oyun kampı duvarına imzasına atan Varank, Planetary çadırında da oyun deneyimi yaşadı. Bakan Varank, ziyareti sırasında katılımcılara dondurma da ikram etti.
Bakan Varank, kampa ilişkin yaptığı değerlendirmelerde şunları kaydetti:
MÜTHİŞ İVME: Türkiye teknoloji tabanlı işlerde müthiş bir ivme yakaladı. Bundan üç sene önce Türkiye’de bir tane unicorn yani milyar dolarlık şirket yokken şu anda 6 unicorn’umuz var. Bunlardan 3’ü oyun ve yazılım firmaları. Bu alana gençlerin de ilgi duyması ile beraber yakaladığımız ivme, Türkiye’yi farklı bir boyuta taşıyacak.
AVANTAJ SAĞLIYORLAR: Yaklaşık 5 bin başvuru içerisinden 600 gencimizi buraya fiziki olarak davet ettik. Buraya gelen gençlerimiz kimisi dışarda çadırlarda, kimisi yurtlarda kalıyor. Ama buraya gelerek render’ından tutun da farklı senaryo yazımına kadar bir oyunu geliştirirken neye ihtiyacınız var, hangi bilgiye sahip olmanız gerekir, bunlarla ilgili bilgileri alıyorlar. Bunları nasıl oyunlarına aktaracaklarını öğreniyorlar. Daha sonrasında eğer şirketlerini kuracaklarsa nasıl desteklerden faydalanabiliyorlar bunlarla ilgili bütün bilgileri burada alarak aslında genç arkadaşlarımıza kariyerlerinde önemli bir avantajı sağlamış oluyoruz.
KATMA DEĞER ŞART: Biz bu destekleri vermeye devam edeceğiz. Çünkü biz şuna inanıyoruz. Türkiye’yi muasır medeniyetler seviyesine çıkarmak istiyorsak dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri yapmak istiyorsak mutlaka katma değer üretmemiz lazım. İşte oyun geliştirme yazılım gibi alanlar bu katma değerin en yüksek olduğu alanlar. Buradaki arkadaşlarımızın heyecanından, gayretinden çok memnunum. Gençlerimizi bu işe daha çok davet edeceğiz. İnşallah seneye 6 yüz değil 6 bin gencimizi burada ağırlamak isteriz.
UFUKLARI ÇOK GENİŞ: Gerçekten çok inovatif çözümler var. Gençlerin zaten ufukları çok geniş. Burada gördüğüm çalışmalardan etkilendim. Biz bu işi başlattığımızda HyperCasual dediğimiz oyunlar daha çok yaygındı. Ama bugün sektörün farklı bir alana gittiğini görüyoruz. Bu alanda da şirketlerimiz başarılı. İnşallah buradan çıkacak girişimler çok başarılı olacak.
GECE GÜNDÜZ ÇALIŞTIK
Gençlerin çadırlarda kaldığı, hem eğlenip hem öğrendikleri kampta 51 ülkeden yaklaşık 600 katılımcı yer aldı. Bunlardan biri olan Tanzanyalı Selahaddin Mohammed Mesud, “Benim için çok heyecanlı. Çünkü daha önce hiç böyle bir ortamda olmadım. Bazen bir oyun oynarken bir kusur görüyorum mesela onun için yeni bir şey yapabilirsem benim için çok iyi olacağını düşünüyorum.” dedi. Tanzanyalı Adem Buhrani de 4 yıldır Türkiye’de yaşadığını ifade ederek gece gündüz takım olarak bir oyun üzerinde çalıştıklarını ve çok eğlendiklerini söyledi.
KİŞİSEL POTANSİYELİMİ KEŞFETTİM
Fırat Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği mezunu Beyzanur Altınok, bilgisayar üzerinde 3D Art çalıştığını kaydederek “Nesnelerin tasarımlarını çıkartıyorum. Eğlenceli bir kamptayız. Takım çalışmasını öğreniyoruz. Takımla bir arada çalıştığımda bir şeyler çıkarabileceğimi görmüş oldum. Kişisel potansiyelimi keşfetmeye başladım burada.” dedi.
ATMOSFER MÜKEMMEL
Litvanyalı katılımcılardan Karoline Sputaite, kampa geldiğinde oyun sektörüne yönelik bilgisi olmadığına değinerek “Atmosfer gerçekten mükemmel. Böyle bir takıma sahip olduğum için çok şanslıyım. Takımım da benimle birlikte öğreniyorlar. Birbirimize öğretiyoruz. Arkadaşlarımız İngilizcelerini geliştiriyorlar.” değerlendirmesinde bulundu.
ANTARKTİKA HARİÇ TÜM KITALARDA
19 yaşındaki Barkın Anayurt, kampta hem oyun geliştirdiklerini hem de oyun oynadıklarını ifade ederek “8 yıldır oyun geliştiriyorum. Bir oyunum var Steam’de. Antarktika hariç tüm kıtalara ulaştırdık. 5 binden fazla kopya sattık. Şimdi de ikinci oyunumuz üzerinde çalışıyoruz. Burada yatırımcılarla buluşabiliyoruz. Şirketimizde yer alabilecek insanlarla tanışabiliyoruz.” diye konuştu.
HERKESE ÖNERİYORUM
Litvanyalı Marius Barones, kampta oyun geliştirme, kripto gibi konularda yeni şeyler öğrendiğinin altını çizerek “Profesyonel bir oyun geliştirici haline gelmek istiyorum. Bu alana ilgi duyan herkese bu kampı öneriyorum.” ifadelerini kullandı.
NETWORK KURDUK
Gebze Teknik Üniversitesi Elektronik Mühendisliği Öğrencisi Ayşegül Yılmaz, sektör ile ilgili bilgi edinmek için kampa katıldığını anlatarak “Çok memnunuz. Çok güzel arkadaşlıklar edindik, networkler kurduk.” dedi.
OYUN SENARYOSU YAZMAYI ÖĞRENDİM
Kazak Gülnur Dosbolova, Selçuk Üniversitesi Gazetecilik Bölümünde doktora öğrencisi olduğunu söyleyerek “Aslında dizi senaryoları yazıyorum ama buraya geldikten sonra oyun senaryosu yazmayı öğrendim. Animasyon şirketi kurmayı düşünüyorum.” diye konuştu.
KEŞFETMEYE GELDİM
Sudanlı Mustafa Bukhari Mohamed Ahmed, Kırıkkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisi olduğuna, sektörü keşfetmeye geldiğine değinerek “Aslında web alanında çalışıyorum. Kendisini geliştirmeye çalışan ve hedefleyen insanlar bir araya geldiğinde çok güzel şeyler yapıyorlar.” dedi.
BÜYÜK BİR ŞANS
Litvanyalı Justas Petrulis, Erasmus Projesi ile kampa katıldığını vurgulayarak “Buradaki insanların sıcakkanlı, arkadaş canlısı, yardımsever olması beni mutlu etti. Litvanya’da oyun endüstrisi yok ama benim oyuna ilgim var ve bu kamp çok büyük bir şans.” sözleriyle kendisini ifade etti.
3 KATEGORİDE YARIŞ VAR
Oyun ekosistemindeki yaklaşık 600 yazılımcı, tasarımcı, senarist, yayıncı, öğrenci, reklamcı ve yönetici kampta yer alıyor. Global iş birliği anlayışı ile fiziki ve online olarak bir araya gelen tasarımcılar, 10 günlük kampın sonunda projelerini tasarlayarak uluslararası jüriye sunacak. Oyun Senaryosu-Metin, Oyun Karakter Tasarımı-Grafik Animasyon ve Oyun Mekaniği-Yazılım olmak üzere üç kategoride üretim yaparak projelerini jüriye beğendirmeye çalışacak.
YENİ NESİL İÇERİK FİKİRLERİ
HyperCasual oyunlar başta olmak üzere midcore ve consol projeleri ile metaverse, blokchain, NFT ve VR oyun projeleri gibi yeni nesil içerik fikirleri de kampta hayat bulacak. Yaklaşık 50 takım, 70’in üzerinde oyun tasarladığı kampta takımların ortaya çıkardıkları yeni oyun fikirlerinden bazıları DIGIAGE tarafından desteklenecek. Bu fırsatlar sayesinde uluslararası bağlantı ve iş gücü paylaşımı sağlanacak. Türkiye’nin dünyaya sunduğu oyun üretim gücü büyüyecek. Yeni stüdyolar ortaya çıkmasına imkan verecek.
25 OYUN START’UP’I KURULDU
DIGIAGE kampları, yaz ve kış olmak üzere yılda iki kez yapılıyor. Kış kampı daha çok tecrübelilerin katıldığı bir kamp olurken yaz kampı bu sektöre sadece ilgili olanlarında katıldığı bir kamp olarak tasarlandı. Bu yıl 6’ncısı düzenlenen kampa bugüne kadar 15 binden fazla başvuru oldu ve 2 bine yakım genç, vadide misafir edildi. DIGIAGE kamplarında bugüne kadar 25’ten fazla oyun start-up’ı kuruldu ve 100’lerce genç oyun ekosisteminde çalışmaya başladı.
AB’DEN BÜYÜK DESTEK
Kamp süresince katılımcılar, sadece temel oyun geliştirme eğitimleri değil aynı zamanda şirketleşme, hukuk, finans yönetimi gibi eğitimlerde alıyorlar. DIGIAGE Oyun Geliştirme Kampı, Avrupa Birliğinin Erasmus+ projesi kapsamında Türkiye Ulusal Ajansı vasıtasıyla gerçekleşiyor.